Wat is het verschil tussen een digitaal woningdossier en digitale verhuur?

mei 2021

Wij horen verschillende vastgoedbeheerder en -beleggers spreken over hun digitale verhuurproces. Maar vaak gebruiken zij alleen een digitaal woningdossier. Of een digitale handtekening. Maar wat is nu het verschil? En wat heb je nodig als makelaar, vastgoedbeheerder of vastgoedbelegger?

Een woningdossier is een digitale klantomgeving.

Wij zien een woningdossier als een mijn-omgeving. Dus een online plek waar een consument zijn woonwensen uit, persoonlijke gegevens verstrekt en eventueel documenten uploadt. Natuurlijk met een beveiligde inlog.

Een consument kan in de mijn-omgevingen van VerhuurOffice ook zijn eigen status zien, zijn kansen beoordelen en digitaal ondertekenen. Daarnaast scannen wij de consument al op het moment hij zaken invult en helpen hem foutieve invoer te voorkomen. Een verkeerd bankrekeningnummer, foutje in de naam, etc.

Medewerkers kunnen in hun CRM zien wat er binnen komt, een dossier afkeuren, om wijzigingen vragen, een optie verstrekken, etc. Dat kan per e-mail of per chat. Maar zijn zij al digitaal aan het verhuren? Meestal gedeeltelijk of in verschillende systemen. Met een grotere kans of fouten of datalekken. Het voorgaande noemen wij een digitale database met verschillende losse (online) tools. Nu is het de uitdaging om een slim en efficiënt digitaal verhuurproces in te richten voor zowel huurder als verhuurder. Dat kan met VerhuurOffice in één omgeving. 

Digitale verhuur is een online klantreis. Ook voor de verhuurmakelaar of verhuurmedewerker.

VerhuurOffice ziet de digitale verhuur als de digitale afhandeling van het zoeken naar een woning tot de sleuteloverdracht door zowel de consument als de medewerker. Tussendoor zijn “offline” uitstapjes mogelijk (even bellen) en soms noodzakelijk (de bezichtiging van een bestaande huurwoning). 

Onze software maakt real-time uitwisseling tussen de consument, de bestaande huurder en de medewerker mogelijk. Bijvoorbeeld, een woningzoekende plant een bezichtigingsafspraak met de bestaande huurder in. VerhuurOffice maakt de onderlinge communicatie mogelijk, herinnert de woningzoekende aan het inplannen van de afspraak en vraagt hem wat hij van de bezichtiging vond. Maar dit is slechts een momentopname uit onze hele digitale flow.

Daarnaast kan een gebruiker van VerhuurOffice ook geautomatiseerd het huurdersonderzoek doen. De huurderscheck gaat geautomatiseerd. De gebruiker drukt op de knop en kan zo een ID-, krediet-, PEP- en sanctiecheck in het kader van de Wwft uitvoeren. 

Wat kan je als beheerder of belegger met digitale verhuur?

Een vastgoedbeheerder of vastgoedbelegger kan door het digitale verhuurproces deze ook buiten de kantoortijden laten doorlopen. Automatische verrijking van het huurdersdossier, automatische kandidaatchecks en bezichtigingen lopen gewoon door.

Het gaat niet alleen om tijds- en kostenbeparing. Het gaat vooral om transparantie richting de klant, klantgemak en AVG-proof met de klantgegevens omgaan. Dit vraagt ook om een andere rol invulling van de verhuurmakelaar of verhuurspecialist. Over deze rol later meer….

Heb je vragen of zie jij het anders? Of meer weten of onze oplossingen?

> Laat het mij weten!