Drie dingen die je moet weten over het controleren van potentiƫle huurders of kopers

Sinds de Wwft (Wet witwassen, fraude en terrorisme) ben je als makelaar of verhuurmedewerker wettelijk verplicht nieuwe kopers of huurders te controleren. Wij geven jou heel kort aan waarom, wat en hoe je moet controleren. Dit proces is nu geautomatiseerd in VerhuurOffice en na de zomer ook in NieuwbouwOffice. Let op, we focussen op de particuliere woningkopers en -huurders. 

1.    Waarom ben ik verplicht als makelaar of verhuurder de klant te controleren?
Dit is wettelijk bepaald vanuit de EU naar aanleiding van verscheidene witwasgevallen. De Wwft verplicht de ondernemer om te weten wie de klanten precies zijn én om ongebruikelijke transacties te signaleren. Dit onderzoek maakt onderdeel uit van het “Ken-je-klant-beleid”, ook wel Customer Due Diligence genoemd. 
Als je de klant niet controleert voor het aangaan van overeenkomsten óf betalingen, dan dien je dit uit te besteden aan andere partijen in de keten, zoals een hypotheekverstrekker of notaris. Echter, lees verder hoe we dit eenvoudig én overzichtelijk hebben gemaakt voor jou. 

2.    Welke klantgegevens moet ik controleren volgens de Wwft?
Even een samenvatting van de Wij vatten de te controleren zaken even puntsgewijs voor je samen:

•    De identiteit van de persoon: hoewel je dit onderzoek eigenlijk altijd al doet, dien je volgens de Wwft goed vast te leggen wanneer én hoe je de identiteit vaststelt. Dit geldt zeker als de klant zelf niet fysiek aanwezig is, bijvoorbeeld bij een sleuteloverdracht. 
•    De Financiële middelen: de meeste verhuurmakelaars onderzochten al de herkomst van het inkomen. Nu is het (wederom) een kwestie van goed vastleggen. 
•    Land van herkomst: buitenlandse klanten vragen meer onderzoek van jou. Zeker als het land van herkomst op de Sanctielijst staat vanwege terrorisme, fraude en/of witwassen. 
•    PPP (PEP in het Engels): is jouw klant een Politiek Prominent Persoon? Dit zijn personen die extra risico’s lopen op het gebied van fraude, witwassen en terrorisme. Bijvoorbeeld: ook het nichtje van Mark Rutte is een PPP!
•    Branche/segment bedrijf: werkt óf is de klant bestuurder bij een organisatie in een branche met verhoogd risico op witwassen of fraude? Dan vallen zij onder een hogere risicocategorie. Dit zijn sectoren zoals de horeca, nagelstudio’s, massagesalons, maar ook consultancy. 
In hoeverre je resultaten vindt, bepaalt het risiconiveau waarin de klant valt. Wat je hier vervolgens mee doet als je een verhoogd risico aantreft, stel je samen intern vast. De meeste bedrijven stellen een “ken-je-klant”-procedure op. Deze matrix van de Belastingdienst helpt je alvast op weg. 

3.    Hoe kan ik als makelaar of verhuurmedewerker de controle snel uitvoeren?
VerhuurOffice en NieuwbouwOffice maakt dit makkelijk voor je. Hoe dan? Wij hebben de controle gewoon ingebouwd in het verhuurproces. En zo automatisch mogelijk, wat jou tijd scheelt en zekerheid geeft. Dus (duur) uitbesteden hoeft niet, het kost je 5 minuten! We helpen jou met de:

•    Controle identiteit via iDIN; 
•    automatische controle van ID- en Krediet;
•    automatische controle van PEP, sanctielijsten;
•    automatisch online onderzoek in zoekmachines op negatieve berichtgeving. 
•    automatische controle op faillissementen, onder curatele stelling of gediskwalificeerd bestuurder;
•    automatische signalering van door de consument ingevulde gegevens;
•    ken-je-klant-procedure geautomatiseerd met digitaal voor ingevuld stappenplan; 
•    generatie van rapporten, momenten van checks opgeslagen en doorgeschoten naar je basisadministratie. Handig voor jouw auditers en accountants

Alle gegevens komen uit de databronnen en controles via Scope Financial Solutions en Experian. Zo is jouw organisatie verzekerd van dat jullie exact weten met wie jullie zaken doen. 

Wil je meer weten? Vraag het ons. Wij adviseren je vrijblijvend.